SPeKL Koulutusohjaaja koulutus

Alueellinen Koulutusohjaajakoulutus on suunnattu Pelastuskoiraliiton jäsenyhdistyksille, haku, jälki tai raunioharjoitusryhmissä toimiville ryhmäkouluttajille/ryhmävastaaville. Tavoitteena on antaa ryhmäkouluttajille/ryhmävastaaville työkaluja harjoitteluryhmien vetämiseen ja harjoitteluun sekä koulutuksen suunnitteluun. Koulutuksen käyneet valmistuvat SPeKL koulutusohjaajiksi.

Kouluttajakoulutuksesta vastaavat SPeKL valitsemat ja kouluttamat Liittokouluttajat. Koulutuksen järjestää Pelastuskoiraliiton alainen yhdistys. Liittokouluttajat toimivat alueensa kouluttajina.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Sivis-opintokeskuksen kanssa.

Kuva: Miia Halonen

Koulutuksen sisältö

Liiton organisaatio

Aikuisen oppiminen

Kouluttajana toimiminen

Koiran oppiminen

Pelastuskoiran koulutuksen suunnittelu

Harjoitusryhmän vetäminen

Koulutuksen kokonaiskesto 22 t + harjoittelujakso n. 8-10 t

Koulutuksen rakenne

OSA I   Yksipäiväinen
Lähi- tai etäkoulutuksena

Etätehtävä

Koulutuspäivä

Harjoittelu ja tehtävät omassa yhdistyksessä

Valmius osaan II

OSA II    Kaksipäiväinen
Lähikoulutuksena

PÄIVÄ 1
teoria ja tehtävät
harjoitus (ryhmän vetäminen & koirakon ohjaaminen)

PÄIVÄ 2

harjoituksen purku

teoria ja tehtävät

keskustelu

SPeKL koulutusohjaajan pätevyys

Koulutusalueet yhdistyksineen ja liittokouluttajineen

Pohjois-Suomi: Kapeko, KuPe, Olpeko, OLPY, OPEKO, OSE, PoLaPe, ROPEKO, YLPE – Miia Halonen, Petri Koistinen
Itä-Suomi: ESEK, HPKH,K9 Itä-Suomi, KEK, KesPek, KPK, KOE, MSPeKo, Sapeko – Tarja Lindfors
Länsi-Suomi: FoSePeKo, Hämpet, KarSeE, LHpeko, LRPK, Riipeko, SUPE, TEtsi, TSE, VSPK, ÅRHK – Minna Airike-Mörsky
Etelä-Suomi: ESPY, IHEK, ITUPE, KeHä, LASEK, LUP, MYPEKO, PHPK, RasPeko, UPK, VRG, K9 Uusimaa – Minna Löfman

Liittokouluttajien yhteystiedot: spekl@pelastuskoiraliitto.fi

PEKO-kouluttajakoulutuksen avustukset

Avustusinfo TÄÄLTÄ.

Koulutuksen järjestäminen

• Koulutuspaketti Pelastuskoiraliitosta, liittokouluttaja vastaa hankinnoista: kurssimateriaali, osallistujalistapohja, kurssitodistukset.
  • Liittokouluttaja yhteydessä alueensa yhdistyksiin kerran vuodessa -> Määritellään vuoden koulutustarve.
  • Liittokouluttaja sopii alueensa yhdistysten kanssa koulutuksen ajankohdan ja järjestävän yhdistyksen.
  • Yhdistys valitsee koulutukseen osallistujat.
  • Liittokouluttaja ilmoittaa koulutuksen järjestämisestä ja koulutuspaikan osoitteen liittoon spekl@pelastuskoiraliitto.fi viimeistään kuukautta ennen koulutusta. Tai järjestäjän tekemä avustushakemus voi toimia ilmoittamisena. Liittokouluttaja ja järjestävä yhdistys sopivat vastuusta.
  • Järjestävä yhdistys varaa koulutuspaikan, hoitaa muonituksen ja vastaa niistä tulevista kuluista.
  • Järjestävä yhdistys varaa mahdolliset liittokouluttajien majoitukset.
  • Yhdistys lähettää koulutuksen budjetin erillisellä lomakkeella. Avustusinfo TÄÄLTÄ.
  • Yhdistys sopii muiden alueen yhdistysten kanssa koulutuksen järjestämisestä.
  • Järjestävä yhdistys ottaa ilmoittautumiset vastaan.
  • Liittokouluttaja huolehtii osallistujalistan täyttämisestä ja toimittaa liittoon (spekl@pelastuskoiraliitto.fi).
  • Liittokouluttaja lähettää koulutusmateriaalin kurssin osallistujille etukäteen.
  • Liittokouluttaja jakaa kurssitodistukset.
  • Järjestävä yhdistys laskee kulut henkilömäärän mukaan ja laskuttaa osallistuvia yhdistyksiä osallistujamäärän mukaan, jos laskuttaminen on tarpeellista.
  • Järjestävä yhdistys lähettää selvityksen toteutuneista tuloista ja menoista viimeistään kaksi viikkoa koulutuksen jälkeen. Avustusinfo TÄÄLTÄ. Avustushakemukseen liittyvät kuitit toimitetaan skannattuna spekl@pelastuskoiraliitto.fi
  • Pelastuskoiraliitto tekee koulutuksen kuluista selvityksen Sivikseen.

Lisätietoja: Mika Soininen, mika.soininen@pelastuskoiraliitto.fi, p. 044 768 1004

Vieritä ylös